Integrationsprojekt

söndag 8 mars 2020

Berit Nordlund

Vaxholms Rotaryklubb stödjer organisationen En hjälpande hand som ordnar ett språkkafé för Vaxholms nyanlända i Prästgården varje söndag.

Några av oss hjälper till personligen, genom att gå till Prästgården kl 14 - 16 varje söndag och träna svenska språket med dem som är där.

"En hjälpande hand" består av Lions Club, Rädda Barnen, Röda Korset och Svenska kyrkan i Vaxholm. De organiserar och hänger upp klädersom skänkts av vaxholmsborna, kokar kaffet och ställer fram allt som behövs, och ansvarar för att allt fungerar som det ska. Ett lokalt konditori skänker kaffebrödet.
Vaxholms Rotaryklubb har också skänkt några böcker - Den svenska språkfloran - som alla intresserade får låna hem.

Kompetensen är hög hos dem som hjälper till, så de nyanlända får hjälp med mycket mer än språkträningen, t.ex. med datorer och nätverk, med övningskörning för dem som ska ta körkort, med att skaffa cyklar, med att lära sig åka skidor (när det finns snö) m.m. m.m.

En flicka från Afghanistan fick hjälp att ansöka till Rotary Peace Center i Uppsala. Hon blev antagen och får nu en tvåårig mastersutbildning som Rotary International står för.