Drogsnurran 2005-2010

tisdag 26 januari 2016

Berit Nordlund

Drogsnurror inhandlades och delades ut till samtliga föräldrar till elever i årskurs 6 i Vaxholms grundskolor under åren 2005 – 2010.

Drogsnurran var konstruerad som ett enkelt redskap för föräldrar. Den gav information om olika droger, deras verkningar och symptom, och vart man kunde vända sig om man önskade ytterligare information eller behövde råd och stöd.

Drogsnurrans text var framtagen av Upplands Väsby Bredden Rotaryklubb i samarbete med Föräldraföreningen Mot Narkotika (FMN) i Upplands Väsby. Den svenska texten var granskad av advokat.

Drogsnurran hade fyra rondellsidor, två mittrondellsidor och två ytterrondellsidor med informationsfönster. Genom informationsfönstret kunde man på den ena sidan läsa om några narkotikaklassade preparat. På den andra sidan återfanns upplysning om några icke narkotikaklassade droger såsom tobak, alkohol och anabola steroider. Här fanns även information om sniffning.

Under rubriken: "Vad säger lagen?" gav en mycket, mycket kort information utifrån Alkohollagen, Narkotikastrafflagen, Tobakslagen och Lagen om förbud mot vissa dopningsmedel, förkortad Dopningslagen. Den som använder sniffningspreparat kan omhändertas enligt Lagen om vård av unga. Ytterligare information om Tobakslagen finns under rubriken Tobak.

På ena ytterrondellen fanns hemsideadresser och telefonnummer till organisationer, som den kunde vända sig till, som önskade ytterligare information eller önskade få råd och stöd.
(På den andra ytterrondellsidan fick varje kund, som beställde minst 300 drogsnurror, låta trycka sin text och sina eventuella sponsorers namn.)