Filmen om Tilda lånas ut.

fredag 15 januari 2016

Michael Baumgarten

Ett utbildningsmaterial och en DVD-film, "Tilda, ecstasy och det förlorade livet" som handlar om droger för ungdomar, har inhandlats och lånas ut till Vaxholms skolor för drogförebyggande arbete. Filmen är ett projekt som genomförts av Rotaryklubbarna i Österåker.

Varför dog Tilda, en vanlig svensk flicka, av en ”ofarlig” partydrog?
Dagen efter studenten, med fina betyg i handen, reste Tilda till London med stora planer för framtiden: Först engelska studier, sedan apotekarlinjen i Uppsala.

Hon återvände åtta månader senare i en blykista till Sverige och en förkrossad familj. Dödsorsaken var en överdos av ecstasy på nattklubben "The End". Troligen var det Tildas första försök med droger.

Kan man verkligen dö av ecstasy?
Vi följer i Tildas spår för att ta reda på vad som egentligen hände. Vi söker upp arbetsplatsen, vännerna, obducenten och polisen. Vi går på raveklubb och pratar med människorna i nattklubbskön. Forskning visar hur hjärnan skadas. Med drogerna chockas kroppens naturliga belöningssystem med doser tio gånger högre än de naturliga.

Vi frågar oss:
Varför gjorde Tilda det? Inget tyder på att hon var deprimerad, självmordsbenägen eller hade allvarliga problem. Hon hade allt att förlora och egentligen inget att vinna.
Varför tog hon risken? Detta blir den fråga, som filmen också mynnar ut i.