Rotarys Stipendium

tisdag 1 mars 2016

Michael Baumgarten

Waxholms Rotaryklubbs stipendium är på 10 000 kronor och i första hand avsett för utlandsstudier eller volontärarbete utomlands. Det kan sökas av ungdomar mellan 17 och 25 år, företrädesvis boende i Vaxholm.

Bifoga kalkyl för tilltänkt vistelse utomlands.
Ansökan senast 1 juni till:
Waxholms Rotaryklubb
c/o Pontus Holmström
185 21 Vaxholm

Waxholms Rotaryklubbs stipendium kom till 1986 genom en donation från Rotarianen Heinrich Schencks testamente. Tillgångarna har utökats genom donationer och förräntning av kapitalet. Ett trettiotal ungdomar har tilldelats stipendiet för studier eller volontärarbete utomlands för att vidga sina vyer och förståelse för internationell samverkan.

Olivia Nilsson som fick stipendiet 2013, studerade på National Taiwan University och bodde i studentboendet Shi Yuan i Taipei, endast tio minuter från Campus. Hon umgicks med studenter från skilda delar av världen. Fem månader i Taiwan gav henne nya perspektiv och många insikter.
–      Att studera i Taipei är det absolut bästa beslut jag någonsin tagit. Det har utvecklat mig som person på ett sätt jag inte kunnat föreställa mig. Det var intressant och lärorikt att få insikt i den asiatiska kulturen och träffa människor med en annan syn på tillvaron och världen, säger Olivia.